نویسنده : اشکان ارشادی از کرمانشاه
آرایه های لفظی : هنگامیکه زیبایی را با لفظ برسانیم آنگاه از آرایه لفظی استفاده کردهایم.
آرایه های لفظی عبارتنداز : واج آرایی ، سجع ، ترصیع ، جناس ، قلب ، ملمع .
واج آرایی را نغمه حروف نیز گویند : تکرار یک واج ( صامت یا مصوت ) است ، در کلمه های یک مصراع یا یک بیت یا عبارت نثر به گونه ای که کلام را آهنگین می کند و آفریننده ی موسیقی درونی باشد و بر تاثیر سخن بیافزاید این تکرار آگاهانه ی واج ها را « واج آرایی » گویند .
ابتدا مثالی از فردوسی بزرگ میزنم :
براو راست خم کرد و چپ کرد راست
خروش از خم چرخ چاچی بخواست
توجه کنید که واج های خ و چ ، چقدر تکرار شدهاند و این زیبایی از تکرار موسیقی خاصی نیز داده است.
مثال بعدی :
خیزید و خز آرید که هنگام خزان است باد خنـک از جـانب خـارزم وزان اسـت
توضیح : در این بیت تکرار واج « خ » و « ز » باعث ایجاد موسیقی درونی شده است .
توجه : در زبان فارسی بیست و نه واج داریم / ( بیست و سه صامت و شش مصوت )
صامت ها همان حروف الفبای فارسی هستند و مصوت ها « ـــ » و « ا » ، « ی » ، « و » می باشند .
ما در زبان فارسی شش مصوت داریم. سه مصوت کوتاه ، سه مصوت کشیده
دیگر زبانها همانند ترکی شاید سه مصوت در آذری و شش مصوت در کل ترکی بوده ولی امروزه می توانم بگویم فقط نوشته می شوند و در کشور ترکیه و باکوی پایتخت کشور کوچک آذربایجان با وسعت ۸۶۰۰۰ کیلومترمربع ، همین مصوتهاست که قدری کشیده تر یا ملایمتر تلفظ می شوند وگرنه پایه همینست.
از کُردی و ترکی می توانید مثال بیاورید. خداروشکر ناظر که خودم باشم واقفم.
کمک شما را می طلبد.
با نظری رسمی ، از آرایههای ادبی مثال آورید و این مجمل را غنی کنید.
ویا کتابی معرفی کنید.
ویا توضیح و تعریفی دگرگونه ارائه دهید.
و یا پرسشی مطرح کنید.
از آنجا که نمی شود نظرات را تصحیح کرد بدون غلط املایی و با وسواس این مجمل را به نظر خود غنا ببخشید. همچنین از نوشتن محاوره و خودمانی ، پرهیز بشود بهترست مگر جملهی مورد ذکر یا بیت مورد نظر لهجه گویشی باشد ، همانند باباطاهر و.
درباره این سایت